Styczeń 19, 2012

Facebook wprowadza prywatne wiadomości pomiędzy fanami, a fan page’ami

Fanpage reserved

Facebook rozpoczął wprowadzanie nowej, innowacyjnej funkcji – będzie to możliwość wymieniania prywatnych wiadomości pomiędzy oficjalnymi fan-page’ami firmowymi a ich fanami.

Ten nowy sposób komunikacji ma sprawić, że interakcje pomiędzy stronami firmowymi a ich fanami na Facebooku mają stać się bliższe i bardziej skuteczne. Rozumiejąc Facebook reklama na tym portalu ma być jeszcze bardziej skuteczna i przyciągnąć więcej firm do inwestycji w social media. Funkcja ma być przydatna także dla potencjalnych klientów, którzy dzięki temu mają uzyskać znacznie szybszy feedback od firmy i niwelować trudności komunikacyjne na szczeblu klient-instytucja.

Jest to także odpowiedź na problem szumu komunikacyjnego, który zagraża interakcji z fanami na stronach, które mają po kilkadziesiąt tysięcy fanów. Taka tablica jest niejednokrotnie zasypywana falą komentarzy. Administratorzy nie są często w stanie odpowiedzieć na wszystkie posty lub je zauważyć. Prywatne wiadomości mają rozwiązać ten problem. Komunikacja ma być bliższa, otwarta dla obu stron i skupiona na użytkowniku i jego sprawie.

Jednak to rozwiązanie może mieć także pewne wady. W związku z bardziej prywatnym niż publicznym charakterem takiego sposobu komunikowania się z markami i firmami ciężej będzie zmierzyć poziom interakcji i sukces kampanii social media oraz zbadać efekty kampanii. Ponadto, przynajmniej w początkowym okresie wprowadzenia funkcji, firmowym stronom może grozić prawdziwa fala prywatnych wiadomości, na które administratorzy mogą nie zdążyć odpowiadać i fani będą niezadowoleni.
Ponadto dzielenie się lajkami, postami jest widoczne, sprawia, że fan page „żyje” i jest obecny w sieci. Prywatne wiadomości widoczne tylko dla osób, które je wysyłają może sprawiać wrażenie, że fan page jest martwy, brak na nim interakcji i w efekcie zniechęcić facebookowiczów do jego „polubienia”.